UMWM: Cudze chwalicie, swego nie znacie… Fundusze Europejskie wspierają Małopolską turystykę

Turystyka Slider 640x359

„Fundusze Europejskie dla turystyki. Odkryj Małopolskę na nowo” - to hasło pierwszej odsłony, letniej kampanii billboardowej promującej Fundusze Europejskie w Małopolsce.

Celem kampanii jest dotarcie do mieszkańców regionu z informacją nt. oferty turystycznej, stworzonej na bazie projektów dofinansowanych ze środków unijnych oraz zachęcenie ich do letnich wędrówek i odkrywania Małopolski na nowo. Jest to jeden z elementów długofalowej strategii promocyjnej Funduszy Europejskich realizowanej przez Województwo Małopolskie i zarazem kolejny etap działań promujących rolę, jaką, odgrywają środki unijne w walce z  COVID-19 w regionie. W maju zrealizowano kampanię pokazującą, jak środki unijne pomogły małopolskim szpitalom i służbom ratowniczym w walce z pandemią.

Drastyczne prognozy

Najnowszy raport Światowej Organizacji Turystycznej nie pozostawia złudzeń - ruch turystyczny na świecie z powodu pandemii koronawirusa zmniejszył się w kwietniu o 97 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, czyli praktycznie zamarł. Zdaniem ekspertów liczba podróżujących w tym roku drastycznie spadnie. W rezultacie branża turystyczna odczuje utratę ogromnych wpływów. Te dane oraz prognozowana liczba osób zagrożonych utratą pracy budzą niepokój, i to nie tylko wśród ludzi związanych z tym sektorem gospodarki.

Turystyka w roli głównej

O tym, jak ważną rolę w - gospodarce naszego regionu odgrywa turystyka, nikogo nie trzeba przekonywać. W 2019 r. Małopolskę odwiedziło blisko 18 mln osób, a szacunkowe wpływy wyniosły ponad 15 mld zł. Niestety branża turystyczna najbardziej ucierpiała na skutek pandemii związanej z COVID-19. Zamknięte lotnisko, hotele, bary, restauracje, muzea oraz inne obiekty. Brak możliwości podróżowania, zwiedzania i poznawania otoczenia. To wszystko spowodowało, że teraz czeka nas turystyczny restart i ogromne wyzwanie – odbudowa sektora turystyki w naszym regionie. Zdaniem ekspertów odtworzenie kapitału branży turystycznej potrwa 2-3 lata.

- Walczymy dziś z bezprecedensowym kryzysem. Turystyka jest jednym z sektorów, który najbardziej odczuł skutki pandemii. Zagrożone są tysiące miejsc pracy. Mamy sygnały bankructw. Dlatego dzięki Funduszom Europejskim podjęliśmy zdecydowane i konkretne działania - wsparcie finansowe branży i pobudzenie lokalnego ruchu turystycznego - podkreśla Witold Kozłowski Marszałek Małopolski.

Działania ratujące małopolską turystykę przyniosą oczekiwany efekt wówczas gdy będą szybkie i długofalowe, bo teraz w branży trwa „wyścig o każdego turystę” zarówno tego weekendowego, jak i tego, który przyjedzie na dłużej i skorzysta z oferty małopolskich hoteli, schronisk czy pensjonatów.

Z danych Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego wynika, że obłożenie w krakowskich hotelach wyniosło w maju niewiele ponad 2 proc., zdaniem hotelarzy liczba rezerwacji na lipiec i sierpień nie przekracza 20 proc. posiadanych pokoi. Duża liczba hoteli ma trudności związane z utrzymaniem płynności finansowej, a co trzeci hoteli małopolski hotel był zmuszony do zwolnień pracowników.

Od nowa

Powrót do turystyki sprzed pandemii, jest aktualnie niemożliwy, a sezon wakacyjny, który właśnie się rozpoczyna będzie zupełnie inny od tych, które znaliśmy dotychczas, ale możemy wykreować nowe kierunki, w których turystyka skoncentruje się na odkrywaniu najbliższej okolicy. Fundusze Europejskie zawsze wspierały rozwój potencjału turystycznego Małopolski.

- Dzięki unijnym środkom w wielu miejscach udało się odrestaurować zabytkowe budowle, które zyskały nowe funkcje, stworzyć całkiem nowe i nierzadko unikatowe atrakcje turystyczne, czy wybudować sieć ścieżek do uprawiania turystyki rowerowej. Dziś mamy pełną ofertę różnorodnych miejsc, które możemy wybrać na letni wypoczynek - mówi Łukasz Smółka wicemarszałek Małopolski.

Wspieramy swoich

Kampania pobudzająca do odkrywania Małopolski na nowo oraz promująca małopolskie atrakcje turystyczne opiera się na prezentacji wybranych projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich.  Naszym celem jest „rozbudzenie ciekawości” i zainteresowania regionem. Pokazanie przykładowych propozycji do letnich wędrówek, skutkować będzie zwiększeniem ruchu turystycznego wewnątrz województwa, co w efekcie da realne wsparcie branży.

- Zakładamy, że prezentowane projekty będą wspierały naszych przedsiębiorców poprzez stymulację popytu na usługi turystyczne. Promując obiekty i atrakcje turystyczne, chcemy pomóc jak najszybciej odbudować rynek turystyczny - dodaje wicemarszałek Tomasz Urynowicz.

To trzeba zobaczyć na żywo

W lipcu na billboardach, citylihtach i plakatach w całej Małopolsce będzie może zobaczyć miejsca i obiekty, które koniecznie trzeba wziąć pod uwagę, planując trasy tegorocznych, letnich wędrówek po Małopolsce. 

Turystyka Post 1200x900

NA SKRÓTY


Sytem Powiadamiania SMS Gospodarka odpadami cmentarz-komunalny partnerski-projekt-budowy-instalacji-odnawialnych-zrodel-energii studium-uwarunkowan Zbiór aktów prawa miejscowego raport-o-stanie-gminy-spytkowice-w-2018-roku spis-rolny wybory-prezydenckie-2020 Spytkowice CEIDG Mikroporady Gminny Program Rewitalizacji Mapa Gminy Sprawdź zanieczyszczenie powietrza Czyste powietrze Ekointerwencja-formularz Karta Dużej Rodziny Plan Zagospodarowania edziennik malopolska Monitor Polski Dziennik Ustaw
 
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020, II Osi Priorytetowej „CYFROWA MAŁOPOLSKA”, Działanie 2.1 „E-administracja i otwarte zasoby”.
//popup //